Cele mai vândute mașini în Europa de Est
10.05.2023
Pentru a analiza preferințele consumatorilor noștri în materie de mașini, am realizat un studiu asupra portofolului în cinci țări ale spațiului ECE, România, Republica Moldova, Estonia, Letonia și Lituania, în perioada 2019-2022. Astfel, am studiat criterii precum vechimea mașinii achiziționate, mărcile preferate, tipul de combustibil utilizat, precum și transmisia automobilelor.
Mașinile germane, în topul preferințelor
Majoritatea clienților se orientează către producători germani în momentul în care își aleg o mașină. Mărci precum BMW, Volkswagen sau Audi sunt cele mai populare printre consumatorii din România, Moldova, Lituania, Letonia și Estonia.
În piața auto din România și din Moldova, clasamentul preferințelor este condus de Volkswagen, care înregistrează încă din 2019 un nivel constant din totalul vânzărilor, reprezentând peste 24%, respecitv 10%. În Lituania, Volkswagen este pe locul 4 în topul preferințelor, cu 8.60% din totalul vânzărilor.
În Estonia și Lituania clienții preferă marca BMW. Dacă în Lituania vânzările s-au menținut la un nivel constant, de peste 19% din totalul vânzărilor, în Estonia clienții au început să se îndrepte mai mult către această marcă în 2022, crescând de la 12% în 2021, la 14.80% anul trecut. În Moldova și România, BMW este pe al doilea loc în clasamentul preferințelor cu procente între 11.50% și 15.90% din totalul vânzărilor.
Clienții din Lituania preferă marca Audi, ce are un procent în creștere, de la 19.20% în 2019 la 26.90% în 2022. În ceea ce privește restul țărilor analizate, Audi se află pe locul 2 în Estonia și Letonia, cu 13.30%, respectiv 17% din vânzări, pe locul 3 în România cu 10.80% și pe locul 9 în Moldova, cu 4.4% din totalul mașinilor achiziționate.
Și Volvo se numără printre mașinile preferate de șoferii din Lituania, Letonia și Estonia, datorită fiabilității și a gradului ridicat de siguranță oferit pasagerilor.
Majoritatea mașinilor, între 10 și 15 ani
Majoritatea clienților aleg mașini cu vârste între 10-15 ani, chiar dacă experții sunt de părere că durata medie de viață a unei mașini este de aproximativ 11 ani. Dacă în majoritatea țărilor procentele celor care achiziționează mașini cuprinse în acest interval este între 50% și 65%, în România procentul vânzărilor pentru această categorie depășește 70%.
Începând cu anul 2021, majoritatea vânzărilor cumpărate în țările analizate sunt mai vechi de 15 ani. Cea mai mare creștere în acest sens a fost înregistrată în România, de 5%. Mai departe urmează Lituania - 3.3%, Estonia - 3.2% și Letonia - 1.7%. În Moldova se observă contrariul, astfel că vânzările mașinilor de peste 15 ani au scăzut de la 9.30% la 8.10% în decursul a 3 ani.
Mașinile pe motorină, în topul preferințelor românilor
Piața mobilității verzi devine din ce în ce mai importantă în strategia Uniunii Europene pentru a combate schimbările climatice. Și în România, vânzările mașinilor electrice au crescut de 3 ori mai mult față de anul 2021, ceea ce indică interesul crescut al românilor pentru acest tip de autovehicule.
Cu toate acestea, consumul de combustibil este unul dintre cei mai importanți factori în momentul achiziționării autovehiculelor. Întrucât mașinile pe bază de motorină reprezintă o variantă mai economică, acestea reprezintă peste 70% în 3 din 5 țări studiate. Chiar și așa, aceste procente sunt în scădere față de anul 2019.
Letonia este țara unde consumatorii se îndreaptă din ce în ce mai puțin către mașinile pe bază de motorină, unde această categorie a și înregistrat o scădere de 40% între 2019 și 2022. Mașinile electrice, pe de altă parte, au crescut, în aceeași perioadă, cu 13%. România și Lituania sunt singurele țări în care procentele mașinilor pe motorină au rămas constante, între 78% și 80%, respectiv 86% și 84%.
Mașinile automate, din ce în ce mai populare
Chiar dacă mașinile manuale încă reprezintă majoritatea în numărul total de vânzări, în 4 din cele 5 țări analizate se observă un trend ascendent în numărul mașinilor automate vândute. Cea mai mare creștere s-a înregistrat în Letonia, unde procentele au evoluat de la 38.50% în 2019, la 77% în 2022.
În celelalte țări, creșterile sunt cuprinse între 4% și 13%, ceea ce indică un interes din ce în ce mai crescut pentru aceste transmisii. Singura țară în care se observă contrariul este Estonia, unde vânzările mașinilor automate au culminat în 2021 cu un procent de 62.60%, scăzând ulterior până la 59.60%.
În portalul nostru auto, poți găsi mașina potrivită pentru tine, la prețuri avantajoase. Folosește calculatorul de credite sau contactează-ne, iar noi îți vom fi alături în această călătorie.