Tot ce trebuie să știi despre normele de poluare auto
17.06.2024
Într-o lume tot mai preocupată de schimbările climatice și impactul industriei auto asupra mediului, alegerea unui autovehicul care să îndeplinească normele de poluare este absolut necesară. Aceste norme, precum și respectarea lor, sunt cruciale pentru reducerea emisiilor nocive și în promovarea unui transport sustenabil.
Pentru a asigura conformitatea la nivelul întregii Uniuni Europene, a fost introdus Regulamentul 2019/631, care stabilește standardele de performanță pentru emisiile de dioxid de carbon pentru autoturisme și furgonete. De la implementarea acestui regulament, emisiile de CO2 emise de noile autoturisme înmatriculate au scăzut cu 27%, iar obiectivul Uniunii Europene este să continuie eforturile în această direcție, vizând o reducere totală a emisiilor până în anul 2035.
Astfel de standarde au fost introduse și în America, de către Agenția de Protecție a Mediului (EPA), pentru a reglementa reducerea cantității de emisii nocive ale vehiculelor de pasageri. Aceste norme evaluează emisiile de evacuare și evaporare, poluanții atmosferici periculoși, alături de inspecția și întreținerea autoturismelor.
Cum se stabilește clasa normei Euro a unui autovehicul?
Normele de poluare, cunoscute și sub denumirea Euro, au vizează patru tipuri de emisii rezultate de sistemul de eșapament al vehiculelor, și anume:
- Oxid de azot;
- Monoxid de carbon;
- Particule fine;
- Hidrocarburi nearse.
De-a lungul timpului, au fost introduse 6 norme Euro ce reglementează parametrii diferiți, cerințele celei de-a șaptea fiind încă în dezbatere. Începând cu anul 1993, toate vehiculele au fost clasificate conform unei anumite norme Euro, în funcție de anul lor de producție și de norma în vigoare la momentul respectiv.
Pentru a se conforma legislației în vigoare, producătorii de mașini trebuie să efectueze mai multe teste în condiții de condus diverse pentru a determina nivelul emisiilor. După ce testarea este efectuată, producătorii auto trebuie să obțină omologarea care atestă conformitatea cu legislația în vigoare. În anumite țări, precum și pentru mașinile Euro 6, testarea și inspecțiile periodice sunt necesare pentru respectarea standardelor pe toată durata de viață a vehiculului.
Istoricul regulamentelor emisiilor nocive ale autovehiculelor în Europa
Normele referitoare la emisiile autovehiculelor au fost introduse în 1992, iar de atunci au continuat să se diversifice, ca rezultat al dezvoltării continue a industriei auto. Este important de menționat că acestea nu sunt primele norme de acest tip, însă au avut un impact semnificativ asupra industriei constructoare de mașini.
-
Euro 1. Introdusă în 1992, atât pentru vehiculele de pasageri cât și pentru cele comerciale. Această regulă se aplica vehiculelor pe benzină și motorină, și implica utilizarea unui convertor catalitic pentru a reduce emisiile de monoxid de carbon (CO) până la 2.73 g/km.
-
Euro 2. Introdusă în 1996, și aplicată vehiculelor fabricate în 1997. Această normă a redus limita pentru monoxid de carbon până la 2.2 g/km, precum și cea a hidrocarburilor nearse și a oxidului de azot, 0.5 g/km.
-
Euro 3. Limita impusă în 2001, prin care a fost introdusă o limită suplimentară pentru emisiile de oxizi de azot și hidrocarburile emise de motoarele pe benzină (150 mg/km), precum și pe cele de oxizi de azot pentru motoarele diesel (500 mg/km).
-
Euro 4. În vigoare pentru mașinile înregistrate după 1 ianuarie 2006, a continuat trendul de reducere a limitelor pentru particule și oxizii de azot emiși până la 250 mg/km pentru motoarele diesel și 80 mg/km pentru cele pe benzină. De asemenea, a fost introduse primele motoare care utilizau filtre de particule.
-
Euro 5. Introduse în 2009 și intrate în vigoare în 2011, impun limite stricte pentru emisiile de poluanți nocivi din gazele de eșapament ale vehiculelor. Prin această normă, filtrul de particule a devenit obligatoriu pentru toate autovehiculele cu motoare diesel. De asemenea, limita de particule pentru mașinile pe benzină a scăzut până la 60 mg/km.
-
Euro 6. Norma încă în vigoare, introdusă în 2015, are drept obiectiv reducerea cu 67% a nivelurilor de oxizi de azot permise pentru mașinile diesel, precum și introducerea unei noi limite de particule pentru vehiculele pe benzină. Astfel, emisiile de oxizi de azot și hidrocarburi au scăzut până la 80 mg/mk pentru diesel și la 60 mg/km pentru benzină.
Tabelul normelor de poluare auto
|
|
Motoare pe Benzină |
Motoare Diesel |
||
Norma de poluare |
Data de la care a devenit obligatorie pentru vânzare |
NOx (g/km) |
Particule de Materie (g/km) |
NOx (g/km) |
Particule de Materie (g/km) |
Euro 1 |
31 Decembrie 1992 |
0,97 |
- |
0,97 |
0,14 |
Euro 2 |
1 ianuarie 1997 |
0,5 |
- |
0,9 |
0,1 |
Euro 3 |
1 Ianuarie 2001 |
0,15 |
- |
0,5 |
0,05 |
Euro 4 |
1 Ianuarie 2006 |
0,08 |
- |
0,25 |
0,025 |
Euro 5 |
1 Ianuarie 2011 |
0,06 |
0,0045 |
0,18 |
0,0045 |
Euro 6 |
1 Septembrie 2015 |
0,06 |
0,0045 |
0,18 |
0,0045 |
Viitorul normelor de poluare auto
Având în vedere preocupările în creștere față de schimbările climatice și măsurile de combatere a acestora, Comisia Europeană propune implementarea normei Euro 7, încă în dezbatere la nivel european. Această normă propune continuarea limitărilor impuse de Euro 6, la care se adaugă o serie de elemente noi, care să favorizeze tranziția către utilizarea mașinilor electrice sau a celor cu cu motoare termice alimentate cu combustibili ecologic, până în 2035.
Printre măsurile propuse prin Euro 7 se numără:
- Limitarea oxizilor de azot până la 60 mg/km pentru toate motoarele termice;
- Producerea autovehiculelor echipate cu senzori de emisii care să monitorizeze atent emisiile autovehiculelor;
- Necesitatea respectării cerințelor de poluare până la 10 ani sau 200.000 km;
- Creșterea potențialului mașinilor electrice: este vizată menținerea sănătății bateriei electrice de până la 80% în primii 5 ani de utilizare.
Restricții privind circulația vehiculelor din diferite clase de mediu
În unele state ale Uniunii Europene au fost impuse restricții de circulație pentru autovehiculele care nu respectă noile norme de poluare. Dacă în Bruxelles există limitări în anumite zone ale orașului pentru vehiculele sub norma Euro 4, în Germania acest restricții sunt și mai stricte. În orașe precum Hamburg sau Stuttgart, mașinile diesel sub Euro 5 nu pot circula.
În anumite zone din Franța, toate autovehiculele trebuie să dețină un sticker denumit Crit'Air, utilizat pentru a marca nivelul emisiilor vehiculelor. Acestea sunt disponibile în diferite culori, indicând norma Euro, până la Euro 2, atât pentru mașinile pe benzină cât și pe motorină. Aceste stickere sunt necesare pentru a interzice accesul anumitor vehicule în zonele cu emisii reduse.
În România, nu există restricții de circulație indiferent de norma Euro. Cu toate acestea, subiectul impunerii unor taxe pentru circulația pe anumite zone ale țării este în discuție.
Cum aflați norma Euro a mașinii dumneavoastră
Pentru a determina norma Euro a mașinii dumneavoastră, este necesară consultarea cărții de identitate (CIV) a autovehiculului:
- Pe CIV-ul nou, precizarea poate fi prezentă la punctul 6 - ultimele două cifre ale numărului național de registru, sau la punctul 17, referitor la codul național de emisii;
- Pe CIV-ul vechi, norma poate fi identificată la punctul 5 - ultimele două cifre ale numărului de omologare.
Pentru a interpreta datele, puteți utiliza următoarea schemă:
- Euro 6 – E6, R6, T6;
- Euro 5 – E5, R5, RE, T5, H5;
- Euro 4 – E4, R4, K4, T4, H4;
- Euro 3 – E3, R3, K2, T3, H3;
- Euro 2 – E2, R2, K1, T2, H2, X1, X2, X3, X4, X5, X6, Y1, Y2, Y3, D3;
- Euro 1 – E1, R1, T1, H1;
Orice alte combinații înseamnă că vehiculul nu deține normă Euro.
Cei care doresc o mașină mai modernă, care să respecte normele în vigoare ale poluării, pot apela la credite oferite de instituțiile financiare specializate în acordarea finanțării pentru autovehicule second hand.
Consultați calculatorul de credite, sau portalul auto Mogo, pentru a face alegerea potrivită pentru dumneavoastră!