Tracțiune integrală: cum funcționează și ce tipuri există
19.03.2025

Indiferent dacă ne deplasăm pe distanțe lungi sau mai scurte, pe drumuri pe care le cunoaștem deja „ca în palmă” sau pe care ajungem pentru prima dată, în calitate de șoferi avem o răspundere majoră. De aceea, anticiparea situațiilor periculoase și prevenția ar trebui întotdeauna să primeze. Pentru că siguranța noastră și a celorlalți participanți la trafic depind și de acțiunile și deciziile noastre, trebuie să fim întotdeauna atenți la toți șoferii și pietonii din câmpul nostru vizual.
Cu toate acestea, pe anumite tronsoane de drum putem întâmpina provocări datorate configurării standard a unei mașini. De exemplu, nu toate mașinile dispun de tracțiune integrală, iar acest fapt limitează performanța a vehiculului în situații dificile. Astfel, pentru a avea o experiență de condus cât mai sigură, ai în vedere că unele dotări sunt de nelipsit.
Principiul de funcționare al sistemului de tracțiune integrală
Mașinile cu tracțiune integrală dispun de o tehnologie care se adaptează rapid la diverse condiții de drum, cum sunt suprafețele alunecoase sau accidentate, oferindu-le șoferilor mai mult control, dar sporind totodată siguranța pasagerilor. După cum sugerează și numele, acest sistem distribuie puterea motorului către toate cele patru roți ale vehiculului, spre deosebire de tracțiunea pe două roți, care limitează puterea la o singură axă. Principalele sale caracteristici sunt creșterea stabilității și a aderenței, esențiale în condiții de vreme nefavorabilă, cum ar fi ploaie, noroi, zăpadă sau îngheț.
Tracțiunea integrală nu se regăsește doar la SUV-uri, ci și la multe dintre mașinile sport, îmbunătățind manevrabilitatea și accelerația, transformând fiecare călătorie într-o experiență dinamică. În ultima vreme, a devenit un criteriu important de departajare pentru mulți șoferi care plănuiesc să-și schimbe mașina, datorită beneficiilor sale evidente.
Tipuri de tracțiune integrală
Tracțiunea integrală permanentă 4х4 oferă tracțiune pe toate cele patru roți în mod constant, fără a fi nevoie de intervenția șoferului. Distribuția cuplului între axele din față și cele din spate este realizată printr-un diferențial central, care permite roților să se rotească la viteze diferite. Audi, Quattro, BMW X3 și Subaru Outback sunt doar câteva dintre vehiculele dotate cu un astfel de sistem indispensabil pentru viraje.
Tracțiunea integrală plug-in (Part-Time 4WD) permite șoferului să activeze tracțiunea integrală atunci când este necesară, de obicei printr-un comutator sau un levier. Activarea se face manual, iar șoferul poate alege între modul 2WD și 4WD în funcție de condițiile de drum. Printre vehiculele care dispun de acest sistem se regăsesc Ford F-150, Jeep Wrangler și Toyota 4Runner.
Tracțiunea integrală inteligentă (Intelligent AWD) utilizează senzori și un sistem electronic pentru a monitoriza condițiile de drum și a ajusta automat distribuția cuplului între roțile din față și cele din spate. Astfel, vehiculul poate funcționa eficient în mod 2WD în condiții normale de drum, iar în momentele necesare poate activa tracțiunea integrală. Senzorii detectează patinarea roților și alte condiții de aderență, permițând reglarea automată a cuplului pentru a maximiza tracțiunea. Mărcile Honda CR-V, Mazda CX-5 și Nissan Rogue se află în categoria mașinilor cu tracțiune integrală inteligentă.
Avantajele tracțiunii integrale
- Aderență sporită. Tracțiunea integrală oferă o distribuție mai bună a puterii între roți, ceea ce sporește aderența pe suprafețe alunecoase (carosabil umed, gheață, noroi);
- Stabilitate și control. Vehiculele cu tracțiune integrală au o mai bună stabilitate, oferind un control superior în condiții meteorologice dificile (ceață, ploaie, ninsoare);
- Performanță off-road. Ideală pentru terenurile accidentate, tracțiunea integrală permite circularea în condiții sigure pe drumurile neasfaltate și în zonele montane;
- Accelerație mai bună. Pentru că puterea este distribuită uniform către toate cele patru roți, asigură și o accelerare mai bună, reducând în același timp riscul de patinaj.
Dezavantajele tracțiunii integrale
- Costuri mai mari. Spre deosebire de autoturismele dotate cu tracțiune pe două roți, vehiculele cu tracțiune integrală au adesea prețuri mai ridicate, atât în momentul achiziției, dar și când vine vorba de întreținere;
- Consumul de combustibil. Tracțiunea integrală poate duce la un consum mai mare de carburant deoarece impune o sarcină suplimentară motorului;
- Dotări mai complexe. Sistemele de tracțiune integrală necesită o întreținere mai frecventă, defecțiunile atrag după ele cheltuieli mai mari de reparație, ceea ce poate implica niște costuri suplimentare dificil de acoperit;
- Greutate suplimentară. Vehiculele cu acest tip de tracțiune sunt, în general, mai grele, ceea ce poate afecta manevrabilitatea și eficiența în unele situații.
Alegerea unei mașini cu tracțiune integrală depinde, în mare măsură, de nevoile fiecărui șofer și drumurile pe care le „bătătorește” cel mai des. De exemplu, dacă locuiești într-o zonă cu drumuri neasfaltate sau la munte, ori ești adeptul experiențelor off-road, o mașină cu tracțiune integrală este esențială pentru stabilitatea vehiculului, mai ales în viraje și la accelerare, dar și pentru siguranța ta.
Pe de altă parte, dacă conduci în mare parte pe suprafețe asfaltate, o mașină cu tracțiune pe două roți ar putea fi suficientă și mai convenabilă. Mai mult, dacă te afli în căutarea primei mașini sau plănuiești pur și simplu să o schimbi, însă economiile nu sunt foarte generoase, ia în calcul o mașină rulată. Indiferent de marca aflată în topul preferințelor tale, noi te ajutăm să găsești varianta pe care ți-o dorești.
Mogo îți oferă soluții flexibile de finanțare, astfel încât să poți achiziționa mașina mult visată, dar să te lipsești de stresul și grija unui avans prea ridicat. Ne distingem prin procesarea rapidă a cererilor, 0% avans, rate de rambursare adaptate nevoilor clienților și fără a fi necesară asigurarea CASCO.
Așadar, ce tip de tracțiune integrală ar răspunde cel mai bine nevoilor tale - 4х4, 4WD, AWD sau, dimpotrivă, pe două roți? Dacă încă nu ești convins, te așteptăm în portalul nostru auto să te decizi!